Een abdij die zijn hotelgast een gevangenisleven opdringt

Beste mevrouw Houben, algemeen-directeur abdij-hotel Rolduc.

Ik wil U nog even bedanken voor het zakje met chocola in de vorm van vriendelijke paaseitjes en voor Uw kaart met excuses. Ik schrijf U even omdat ook na het aanbieden van de excuus eitjes zich nog dingen voordeden waarop ik als gast de algemeen directeur, U dus, met de beste intenties wil attenderen. Ik weet dat we in een pandemie leven maar dat hoeft mijns inziens niet automatisch te betekenen dat een hotel ook maar meteen in armzaligheid (en wegkijken) verandert. U mag mijn mail nu al deleten, maar misschien is het beter dat U nog even door leest. Kijk, die wijn hebben we besproken en uitgesproken. Je stuurt een gast daarvoor niet gastvrij-loos van het kastje naar de muur, en weer terug en weer richting de muur. Een elementaire hotelfout. Maar waarom op mijn kamer geen plastic bekertjes zoals elk fatsoenlijk en zichzelf respecterend hotel standaard heeft. Nu dronk ik water door me in een U-bocht met mijn mond onder de kraan te wurmen. En ik maakte voor water bij het tandenpoetsen een kommetje met beide handen. Als ik daarover later de receptie informeer dan krijg ik als dooddoener te horen dat alle kamers van twee plastic wegwerpbekertjes zijn voorzien en dan kennelijk helaas de mijne even niet. Ook weer afgepoeierd. Een gotspe. Het kon Uw receptioniste geen barst schelen. Zo ook een afwezige prullenbak naast het bureautje op de kamer. Nee, liet de receptie weten, alle kamers hadden een prullenbak. Ze bedoelde wellicht in mijn geval dat gammele onsmakelijke goor-witte ding met disfunctionerende deksel naast de douche. Zo gaat U het niet redden met Rolduc, beste mevrouw Houben. Kijk voor de aardigheid eens naar het briefje (zie hieronder) dat ik over de mail afgelopen week ontving. Ik ken de afzender helemaal niet en de afzender kent mij niet. Vanwaar dan toch dat vrijpostige ge-je en ge-jou? U bent geen Hilton maar niettemin. En dan het eten. Tuurlijk, corona restricties. Maar waarom geen fatsoenlijk bord bij het avondeten? Dat is toch het minste dat je als hotelgast mag verwachten? Was het de bedoeling dat ik mijn vlees op de vloer ging leggen en er zo met een bot mes doorheen probeerde te komen? Het werd wrikken op een stuk schoenzool dat vlees moest voorstellen. Het eten zat in een soort eierdoosje en na een paar pogingen het vlees te snijden ging ik al door de bodem. Armoe natuurlijk. Overal pijlen in de gangen van wel vier meter breed en waarschuwingsborden dat de hotelgasten op het punt stonden om de coronadood te ontmoeten. Eén en al horror. Maar waarom dan wel in een rij dicht op elkaar om bij de gaarkeuken op het eten te wachten? Zo tegenstrijdig. U hanteert de regels naar believen, zo lijkt het. Ik stond op het punt voortijdig naar huis te gaan. Waar was de etiquette? Waar was Uw gastvrijheid? Dit was antireclame voor Uw heropende hotel. U heeft geluk dat ik niet beroepshalve in het nieuwe Rolduc was en geen recensie hoefde te schrijven, maar anders zou ik toch écht een paar zeer kritische noten hebben gekraakt en aan het papier hebben toevertrouwd. Nu zullen we dit alles maar gezellig onder ons houden. U lijkt – ik fluister nu – onvoldoende te beseffen dat gasten de moeite nemen om naar Limburg te komen en ondanks alle beperkingen in verband met corona toch hopen van hun uitstapje een klein feestje te maken. Het was volkomen sfeerloos allemaal. Gisteren was ik alweer om acht uur ‘s morgens terug naar huis en gaf ik U in de auto ter hoogte van Sittard een cijfer. Een 3. Vooruit, een 3, ik wilde ook weer niet de beroerdste zijn. Ook als docent op de hogeschool gaf ik de studenten met Pasen soms een net even hoger cijfer dan ze feitelijk verdienden. Zo ook U. Misschien zou U toch enkele mensen van de oude hotelbrigade van Rolduc moeten terughalen. Die verstonden wel hun vak. Het heeft onmiskenbaar ook met uitstraling te maken. En ik zou me zo kunnen voorstellen dat U ook op een bepaald publiek mikt. Niet louter sukkels die zich alles laten aanleunen omdat ze toch niks gewend zijn. Probeer van verdere kritiek als het bovenstaande gevrijwaard te blijven.

Met niettemin vriendelijke groet, Johan Carbo.

Beste heer Carbo,

Bedankt voor het kiezen van ons hotel. Een gedetailleerde reserveringsbevestiging is bij deze e-mail gevoegd. Deze bevestiging bevat alle relevante informatie over jouw reserverings- of annuleringsvoorwaarden. Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet, Abdij Hotel Rolduc.

Johan